Herstellers

Een nieuwe generatie volgelingen van Jezus

Auteur/artiest:

Gabe Lyons

Als kerk en als christenen hebben we in onze maatschappij geen louter positieve reputatie. ... Lees meer

ISBN:9789060676806
Levertijd: 1 - 3 werkdagen
Uitgever: Gideon, Stichting Uitgeverij
Datum uitgave: juni 2012
  • Verzending via PostNL
  • Cadeautje? Laat het inpakken
  • Diverse bezorg- en afhaalopties
  • Korting bij grotere aantallen
€ 16.95

Als kerk en als christenen hebben we in onze maatschappij geen louter positieve reputatie. Veelal staan we bekend om zaken waar we tegen zijn, zoals abortus, euthanasie en het homohuwelijk. De wereld om ons heen ervaart dat – soms terecht, soms onterecht – als afwijzing. En wij? Wij trekken ons terug in eigen instellingen, partijen, scholen en gemeenschappen. Of we proberen zó ‘relevant’ te zijn, dat we onze identiteit inleveren. Is dat de blijde boodschap van het evangelie?

Jezus riep ons op om een ‘zoutend zout’ te zijn. Om bederf te weren en smaak toe te voegen aan deze wereld. Om zichtbaar te maken wie de hemelse Vader is, zodat meer mensen Hem zullen verheerlijken. En om getuigen te zijn van zijn genade.


In Herstellers schetst Gabe Lyons een beeld van een nieuwe reformatie. Eén waarin christenen uit allerlei kerken het evangelie herontdekken. Ze beseffen dat Gods genade niet alleen bedoeld is voor het leven na dit leven, maar ook voor het leven hier en nu. En ze verlangen ernaar die boodschap van herstel te belichamen in hun tijd en cultuur. Zodat de wereld meer wordt zoals God haar bedoeld heeft, en het etiket ‘christen’ een waardige verwijzing is naar de Naamgever.



Recensies Kameel.nl

Paradijs op aarde

Gabe Lyons, leider van een christelijke Amerikaanse denktank, vertelt in “Herstellers. Een nieuwe generatie volgelingen van Jezus”, dat hij zich wel eens heeft geschaamd voor zijn christen-zijn. Heel herkenbaar; denk ik. Het ‘merk’ christen roept nogal  eens maatschappelijke weerzin op. Dat moet en kan anders, beweert hij.

 

Toen een filmproducent hem vroeg wie de christenen van de eenentwintigste eeuw waren – ze wilde een strategie bedenken om deze groep te bereiken – kwam Lyons tot de conclusie dat er van homogeniteit binnen het christendom geen sprake was. Hij verdeelt christenen naar de manier waarop zij zich verhouden tot de omringende cultuur in twee groepen: de separatisten, die zich uit de wereld terugtrekken, en de culturele christenen, die hun geloof met de cultuur laten versmelten. Voeg het beste uit allebei de categorieën samen en je hebt een nieuw en ander soort christendom: de Herstellers. Een groep die zich als partner van God richt op ‘hoe het zou moeten zijn’. De Bijbel begint en eindigt met een paradijs op aarde. Daar zouden we in de wereld en in ons leven naar toe moeten  werken. Via een aantal richtlijnen, waarmee Lyons in afzonderlijke hoofdstukken stevig uitpakt, vertelt hij hoe je dat kunt doen.  

Amerikanen dromen groots: ronkende verhalen over succesvolle carrières en namen van very important persons ontbreken dan ook niet in dit boek. Echter, als je daar met Hollandse nuchterheid doorheen prikt, blijft er nog steeds een verdraaid mooi verhaal over – vind ik.

 

Meer lezen: zie mijn blog “Over Boeken, enzo…”

 

Evelien de Nooijer

Juni 2014


Christenen in de 21e eeuw: Werken aan hoe de wereld zou moeten zijn

Gabe Lyons beschrijft in zijn boek Herstellers een manier van leven voor christenen in een post-christelijke cultuur. Daarmee is het boek heel actueel. Niet alleen in Amerika maar ook in Nederland lijkt de bloeitijd van het christendom voorbij. Hoe gaan wij hiermee om, zijn wij trots op ons christen zijn of houden we het voor onszelf? Lyons wil niet dat christenen zich terugtrekken uit de wereld of zich er aan aanpassen, maar dat zij als herstellers betrokken zijn bij de wereld.

    

Herstellers willen met God meewerken aan het herstel van de wereld. Herstellers willen door hun daden laten zien dat geloven om meer draait dan verlossing. Belangrijke onderdelen van ons geloof zijn ook de schepping en het herstel van deze wereld. Hierdoor wordt het evangelie relevant voor het leven nu.

    

Door de vele voorbeelden wordt duidelijk wat Lyons bedoelt. Deze voorbeelden overtreffen verreweg de Bijbelse onderbouwing en dat is een wat zwakker punt van dit boek. Daarnaast heb ik me bij sommige voorbeelden wel eens afgevraagd of de auteur niet bij tijden een (te) positief beeld van de wereld heeft. Zijn er niet elementen in de wereld waar je toch als christen afstand van moet nemen? De schrijfstijl heeft iets dat ik typisch Amerikaans vind, namelijk dat de auteur het (te) vaak over zichzelf heeft.

    

Ondanks dit alles is het boek van Lyons de moeite waard om jezelf aan te spiegelen. De vraag die blijft na het lezen van dit boek is hoe betrokken ik ben op deze wereld. Kijk ik naar deze wereld door de bril van hoe deze zou moeten zijn en leef ik daarnaar?

     

Paulina van Dam

November 2012

ISBN / EAN : 9789060676806
Auteur : Gabe Lyons
Uitgever : Gideon, Stichting Uitgeverij
Afmetingen : 142 x 215 x 22 mm
NUR-code : 707 - Geloofsopbouw
Pagina's : 240
Producttype : Paperback / softback
Bindwijze : Ingenaaid
Aantal beoordelingen: 0 Gemiddelde beoordeling:

Deel uw mening met anderen en geef door wat u van dit boek vindt!

Beoordeling *

Uw emailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Nog geen reviews.

Van bestelling tot levering: snel, makkelijk en vertrouwd

© 2011 - 2024 Kameel.nl (onderdeel Van A tot Zending B.V.)